lördag 1 december 2012

1:a december.

Vaknade i gryningen. Nej långt innan gryningen, 04.50 och kunde inte somna om. Så jag värmde mjölk till mitt tidiga morgonkaffe, tände stjärnan - ja nu har även jag min stjärna på plats - och satte mig vid köksbordet och tittade ut på snön. Den första. Vitt, vackert och gnistrande var det i gatlyktans sken och temperaturen låg då på -7. Tidningen hade kommit. Härlig med nybryggt kaffe och tidning därtill. Lång skön morgon och alldeles tyst sånär som på ett och annat snark från sängkammaren. Normalt är det självklart alltid tyst så tidigt, men snön dämpar ju allting så det var tystare än vanligt. Det känns nästan lite overkligt. Till och med ljudet från plogen var diskret. Det enda som störde var en svag lukt  från sopskåpet där jag glömt en påse med väl inslagna fiskrester, men det är ju lätt avhjälpt. Doften var dock lite ovärdig gårdagens goda måltid. Vi hade festat lite extra Maken och jag, slagit till med en piggvar - extrapris - som jag sakta ugnsbakat och serverat med smält smör och drivor med pepparrot. Billigt blev det inte trots extrapriset men väl värt varenda krona.
Och nu ska jag plocka fram en lammstek ur frysen som vi ska bjuda barnen på till adventsmiddag i morgon. Får heller inte glömma hämta in tindret från förrådet. Här ska strålas!
Trevlig advent - tänd många ljus och koppla av.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar