söndag 2 december 2012

1:a advent och gnistrande klart och vackert.

Tände stjärnan väldigt tidigt. Det var alldeles svart ute och snön lyste i mörkret med hjälp av en lyktstolpe. Rimfrost. Perfekt vintermorgon -7 grader. Nog är det skönt med årstider, särskilt nu när vi lämnat mörka november bakom oss. Stackars november det är inte många som gillar den månaden, visst den har väl också ljuspunkter, men de är inte många. Det gäller att hitta på trevliga saker var och varannan dag för att inte krokna helt.
Promenad med Maken och stavar, det blev mellanrundan som tar lite drygt en timme om man knallar på i rask takt.
Massor av sothöns simmade omkring i viken vid Viggbyholm utanför marinan, jag tycker att det skulle vara kallt om magen på dem men de simmar glatt på längs stranden och paddlar utåt när vi promenörer passerar. Jag tog en bild som jag ska lägga in med lite hjälp av dataassistenten - jag har inte riktigt vant mig vid den nya datorn än.
Något vi förvånar oss över är att så många uppdragna segelbåtar i marinan har masten på. På land där de står i sina vaggor! Så brukar det väl inte vara, i alla fall har vi aldrig lagt märke till det förr om åren.
Om fem minuter ska jag sätta in dagens lammstek, späckad med sardeller och vitlöksklyftor, ingnuggad med rosmarin, timjan, salt och peppar. När den stekt en timme, eller när steken är halvfärdig, ska jag lägga i rotsaker som ska steka med tills steken är klar. I receptet av Anna Bergenström står klyftad potatis, morötter och rödlök men jag har lagt till jordärtskockor och rödbetor, så vi får se hur det blir, alltid roligt med experiment.
Några koltrastar hoppar omkring i häcken, de hoppas väl på en liten läcker utfodring, men tyvärr får vi inte mata fåglarna längre där jag bor. Jag förstår ju att det finns folk som kastar ut både det ena och det andra och som även råttor och möss gillar. Lite trist är det ändå för både Maken och jag tycker att det är kul med fåglar och så hade jag ju köpt ett så sött litet fågelhus för frön och jordnötter och som drog massor av flygande gäster. Och några råttspår har jag aldrig för övrigt aldrig sett här.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar