måndag 18 mars 2013

Inte min grej, liksom!

Jag hängde vid bardisken på Sosta med en dubbel espresso - eller caffè doppio som man säger i Italien. Det känns lite kontinentalt att ta den där espresson vid Sostas bardisk så jag brukar göra det när jag är i stan. Att känna sig kontinental för att man tar en espresso är kanske lite larvigt men jag gillar att stå där med min lilla kopp. Min italienska är tyvärr oerhört begränsad men "due caffè doppio per favore" säger jag utan att sväva på målet när jag bjuder Maken på förmiddagskaffe när vi besöker Fyran i Italien. Och jag kan också klämma till med "una coppa piccola, tutti limone". Om det nu är citronglass jag vill ha förstås. Det lärde jag mig av en glassförsäljerska i San Benedetto och det sitter som berg.
Nu var det inte det jag skulle prata om - jag beklagar att utvikningen blev lång
Tillbaka till Sosta och mitt världsvana barhäng.
Bredvid stod två unga män, den ene i kostym, rock och halsduk den andra sportklädd och drack varsin caffè latte. Så säger kostymen: "kul att ses men nu måste jag rusa, min tur att hämta tjejerna på dagis". Och då svarar den sportklädda: "jaha du, ställer du upp på sånt, hämta på dagis är inte min grej, liksom, det får Emma fixa, eller mamma om inte Emma kan, jag blir galen på att klä på och få tag i rätt mössa och vantar, ja du vet...jag tänker ta en sväng utåt Djurgården....tjena....vi syns... det är så jävla fint väder!"
Och borta var dom!
INTE MIN GREJ LIKSOM!
Vems grej är det då? Om man skaffar sig barn!
Hur många pappor är det som säger så en bra bit in på 2000-talet? Hoppeligen inte särskilt många, men här var det i alla fall en för mycket.
Nog borde väl en man i 35-årsåldern i karriären - samtalet som fördes innan de kom in på dagishämtning rörde sig om internationell marknadsföring på AVANCERAD nivå - fixa att sätta på rätt vantar och mössa. Eller!!!!!
Varför nu detta idag?
Jo, jag läste åter om någon som hade svårt att få "livspusslet" att gå ihop och jag blir så trött. "Det är jobbigt att ha barn, guuuuud så jobbigt, man behöver egen tiiiiid, tiiiid för sig själv......." sa en s k lattemamma häromdagen. Hon hade två små barn varav den äldsta var på dagis flera timmar varje dag fast mamman var mammaledig. Jag trodde att mamma- och pappaledigt innebar att man var ledig från jobbet för att vara just mamma och pappa.
  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar