söndag 3 mars 2013

Idag åks det i fädrens spår igen!

Jag hänger med lite då och då på TV:n och det ser onekligen härligt ut, många vackra naturbilder, många bilder på superpigga åkare och några på trötta. Vet inte vem som leder, men jag hoppas det är en svensk, Vasaloppet tycker jag alltid ska vinnas av svenskar. Mmmm jag är medveten om nationalismen i detta, men så tycker jag.

Måleri!
Och så har jag skickat ut inbjudningar till konstutställningen jag ska delta i 16-28 mars på Ensta Krog här i Täby. Du är varmt välkommen.
Nej, du har så rätt, aldrig har jag deltagit i någon utställning förut, det här är första gången och debuten är något sen kan man tycka. Men å andra sidan vet jag inte om det finns någon gräns för debutanter även om en viss portion ungdom ligger i själva ordet.Varken min "målarfröken" som också ställer ut eller mina kompisdebutanter är inte heller purunga precis. Hur som helst, tolv "verk" ska jag ha med. Tio av dessa är passepartouade och klara, ligger under tunga uppslagsverk så att det ska vara riktigt släta och fina, två är inte målade än, men det ska bli när inspirationen flödar till. Jag hoppas på det, den här bältrosen med sitt eviga kliande har varit ett störande moment i skapandet.

Cyklister!
Så ska det bli säkrare att cykla i stan, står det i DN idag. Det ska bli fler och bättre cykelbanor med någon mjukare asfalt m m. och ska man satsa på metoder för att uppmärksamma andra trafikanter om cyklisternas framfart, bland annat införa cykelboxar - vad nu det är för något - som ska underlätta svängar!!! Några små lådor kanske?
Cyklisterna lever farligt. Ja, det gör de säkert. Men de är verkligen inte särskilt hänsynsfulla mot andra trafikanter. Att cykla är bra för miljön, men cyklisternas miljömedvetenhet är ju knappast någon ursäkt för vild framfart och att väldigt, väldigt många fullkomligt struntar i allt vad trafikregler heter: Jag är miljömedveten och ivrig motionär så jag jag ger fan i rödlysen, barn, gamla käringar och gubbar, hej och hå! Fem intervjuade cyklister svarade på frågan Vad utgör den största olycksrisken när du cyklar?  Tre av dem svarade "andra cyklister". Nej det är ingen stor undersökning precis som man kan dra några riktiga och vetenskapliga slutsatser av - men om man ser sig omkring så är det inte helt otroligt.  


    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar