torsdag 3 januari 2013

Fjällbackamorden

fick sin andra chans igår kväll eftersom jag gillar spänningsgenren.
Men nu är det definitivt slut mellan oss.
Borde ha varit efter det första avsnittet.
Tvärslut.
Men jag tänkte att det kanske blir bättre och att det första kanske var ett olycksfall i arbetet. Så var det  tydligen inte. Tittar man på program av det här slaget hjälper det inte med vackra bilder varken från västkusten eller någon annanstans om inte storyn är bra.
Vilket BOTTENNAPP! Bland det allra sämsta jag sett.
Morden i Midsomer, som jag sedan länge glatt avstår ifrån, framstår i jämförelse som små underverk av spänning, genialitet, högklassigt skådespeleri, raffel, dialog .... allt vad du vill! Tycker jag.
Och tycker du något annat så tala gärna om för mig vad det är. Både om Fjällbacka och Midsomer. Något jag inte ser?
Nästa gång SVT ger sig in i spänningsvärlden rekommenderar jag att de åtminstone sneglar på Danmark, som verkligen gör nagelbitare. I världsklass. Nog håller du med om att Danmark är BÄST på sånt just nu. Bortsett från Midsomer så har ju engelsmännen också gjort mycket som är spännande måste jag väl i rättvisans namn erkänna. Och SVT ska ha tack för att de visat så många utmärkta danska, inte att förglömma också en del svenska. Men det är tyvärr länge sedan, de verkar att ha trampat ner sig i den svenska deckardrottningdjungeln. Eller träsket ska man kanske säga. De där "drottningarna" som kommer ut med en ny bok "fortare än en gris blinkar", som Astrid Lindgren uttryckte det.
Inget ont om drottningarna heller. De har också knackat ner en och annan spännande bok. Men de borde ta lite mer tid på sig. Att skriva böcker och skriva bra böcker måste få ta tid. Inte som att blogga precis - men det tar också lite tid.
Deckarkungar!
Jag kom på det just nu - varför pratar vi inte om "deckarkungar" när män skriver den typen av böcker? Det kan man verkligen undra. Många av deckarkungarna är också alltför flitiga, vill ge ut en bok minst varje år. Kvantiteten är viktigare än kvaliteten.
God fortsättningen - men det har jag väl redan sagt.
Och nu ska jag åka till Waldemarsudde om en stund.
               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar