fredag 27 augusti 2010

Några matrecept - på allmän begäran!

"På allmän begäran" är att ta i. Men goda vänner A och S tyckte att det var en bra idé när de var på middag häromdagen. Inget har jag hittat på själv, till den här lilla middagen har jag haft stor hjälp av Anna Bergenström och Markus Aujalay - äras dem som äras bör. Anna B. står för soppan och desserten, Markus A. för varmrätten. Ibland ändrar jag lite.

ZUCCHINI/SQUASHSOPPA
4 pers

2-3 hackade gula lökar
c:a 1 kilo zucchini eller späd squash
smörklick
3/4 liter hönsbuljong
1/2 tsk salt
1/4 tsk timjan (eller en liten kvist)
1 dl lösvispad grädde eller crème fraishe
1 dl hackad persilja

Är skalen grova så skala squashen - behövs inte på zucchini.
Dela på längden och ta bort kärnhusen.
Skär i kuber.
Fräs löken blank i en rymlig kastrull i smör.
Lägg i zucchini/squash och låt fräsa med en liten stund.
Salta och lägg i timjan.
Häll över buljongen. Låt koka 20 minuter under lock.
Rör om lite då och då. Tag kastrullen av plattan.
Blanda ner grädden.
Smaka av och servera.
Servera med hackad persilja.

Så långt Anna - jag kör min soppa i mixer, gillar den krämiga konsistensen och så behöver man inte vara så petnoga när man skär kuberna.

HALSTRAD NAJADLAX MED NYKOKTA GRÖNSAKER I SENAPSSÅS.
4 personer

3hg najadlax (jag tar mer)
4 morötter skuren i bitar
1 fänkål i grova strimlor
200 g bönor (vaxbönor och/eller haricotvert)
sockerärter (mitt tillägg)
2 dl gräddfil
2 msk dijonsenap
2 msk vitvinsvinäger
salt och peppar

Koka grönsakerna lätt i saltat vatten, morötter och fänkål först i några minuter, lägg sedan i bönor och ärter - hela eller strimlade.
Blanda ingredienserna till såsen. Smaka av. Krydda. Smaka av igen.
Halstra laxen - hel bit eller i skivor - i het panna i några minuter.

FRANSK PÄRONKAKA MED MANDELTÄCKE.

100 g sötmandel
2 msk rumsvarmt smör
5 stora fasta päron (jag tog äpplen sist och det är precis lika gott, lite friskare)
5 msk socker
2 medelstora ägg
2 msk pressad citron (jag river skalet i stället)

Skala päron/äpplen, ta bort kärnhusen och dela i snygga klyftor. Lägg på ett smörat ugnsfast fat och ställ in det 10 minuter i 200 grader varm ugn.
Mal mandeln - behöver inte skållas
Rör smör och socker
Blanda ner äggen ett i taget
Blanda ner mandeln
Bred smeten över frukten.
In i ugnen 200 grader 1 15 minuter.
Servera med lösvispad grädde eller vaniljglass.

Varsågod! Det är serverat. Superenkla rätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar