torsdag 27 augusti 2009

Otur när man tänker!

"Jag är inte dum, men ibland har jag lite otur när jag tänker", brukar en av mina älskade döttrar säga. Och idag hade väl Lotta Edholm - folkpartistisk kommunalpolitiker i Stockholm - riktig otur. Hon tycker att cyklister ska få köra mott rött, det skulle öka trafiksäkerheten!!!!
Hallå!
Inget ont om cyklister, men väldigt, väldigt många lever farligt och anser tydligen att "alla andra" ska se till att inget händer cyklisterna. Är det några som uppför sig anarkistiskt i trafiken - jag är mycket medveten om att jag verkligen sticker ut hakan - så är det cyklisterna! Väldigt många uppför sig både hänsynslöst och oförutsägbart, de växlar snabbt mellan att vara gångtrafikanter och fordon, allteftersom det passar.
Ett av många exempel: i morse på Sveavägen såg jag en som trampade i racerfart i bussfilen flera kvarter. Utan att bromsa det allra minsta körde han upp på cykelbanan för att sedan ta sig över mot rött ljus på gångtafikanternas övergångsställe i hörnet Sveavägen/Odengatan. Ut i bussfilen igen! Och några sekunder senare, fortfarande i racerfull, upp på cykelbanan och därefter ut på trottoaren igen. Så över på på övergångsstället på Kammakargatan och mycket nära att meja ner mötande pappa med barnvagn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar