måndag 3 augusti 2009

Var sjutton håller getingarna hus?

Inte så att jag saknar dem. Tvärtom.
Uppriktigt sagt avskyr jag dom som pesten och har inget som helst förbarmande med dessa bitska och surrande varelser. Men i det allmänna miljöbruset kan man inte undå att bli lite betänksam mest varje dag - och just nu: varför inga getingar.
Är dom på utdöende på grund av något?
Och vad innebär det i så fall? Är getingen bra för något? För ekologin - där har ju det mesta betydelse på något sätt? Mina kunskaper är mer än bristfälliga.
Är det någon fågel som tycker att getingar är smaskens?
För mej innebär getingarnas frånvaro en stor fördel, förvisso - att man kan fortsätta att äta ute på altanen. Särskilt i kräft- och surströmmingstider brukar dom ju vara speciellt envisa och påträngande. Och så slipper jag ha uppsikt på golven så att man inte barfota kliver på någon och får sig ett tjuvnyp. Inte heller behöver jag syna insidan av ett glas om man dricker något som getingar gillar. Ett stick i läppen är inte direkt kul.

2 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att slippa getingarna men visst kan man undra var det tagit vägen?

    SvaraRadera
  2. Tjenixen! Surfar surfar surfar in från "Funderingar"... Getingarna lyser med sin frånvaro även i Sollentuna... Vart kan de vara? /Anna

    SvaraRadera