onsdag 21 december 2011

Om man vaknar 02.48 och inte kan somna om.

Ja, vad gör man då?  Att ligga kvar och vända sig fram och tillbaka, buffa upp kudden, dricka vatten, gå på toa. buffa kudden igen, blunda, försöka slappna av, att rensa huvudet från tankar är fullständigt omöjligt, räkna får......nej inget hjälper. Lika bra att gå upp och tända tindret utanför och stjärnan i fönstret.Fixa en café au lait..  Ingen tidning! Nej det hade jag inte heller trott, det är ju för sjutton mitt i natten. Hugga en bok. Anna Bergenströms med läckra efterrätter låg på köksbordet. Idealisk läsning, kan sluta precis var som helst om jag skulle närma mig sömnstadiet. Ljuvliga desserter sida upp och sida ner, frukter, bär, panacottor, puddingar, luftlätta souffléer, saffransglass sida upp och sida ne, vackra, vackra bilder. Sugen? Ojojoj, klart man blir. Så nu är det bara att kunna välja - vad passar allra bäst efter julaftonskvällens skaldjur? Och på juldagen? Nya sömnförsök. Inte då. Upp igen. Nu har tidningen kommit, mer kaffe. Och en marmeladmacka. Inte så nyttigt men ack så gott. Rostat surdegsbröd med philadelphia cream cheese och en klick hallon- och rabarbermarmelad. Och nu när det är dags att stiga upp har jag varit vaken i fyra timmar.  

2 kommentarer:

  1. Hörde om ett tips häromdan. Lägg redan lästa böcker, som man tycker om, på nattduksbordet.
    Det får inte vara nya olästa för då stimuleras hjärnan, men om man läser några rader ur en text man känner igen blir man sömnig. F-n trot! Man ska inte heller, enl samma tips, ordna det för trevligt för sig. Själv vaknar jag inte på natten, men det tar tid innan jag somnar och därför är jag uppe sent, igår till ettiden. Hade lagt in fyra portioner sill och därför svårt att gå ned i varv. Satte klockan på ringning 0900.
    Tack för ditt mail med God Jul- önskan!
    Kram

    SvaraRadera