tisdag 4 januari 2011

Mormors födelsedag.

Mormor fyllde år den 4 januari, men nu är det länge sedan hon firade födelsedag. Hon dog några dagar före jul för en massa år sedan, 1951 kanske. Årtal är inte min starkaste sida.
Mormor Anna, som jag uppenbarligen visste så lite om skulle det visa sig. Det innebar i sin tur att det var en hel del jag inte visste om min mamma. Om mamma, som verkligen var en rak person - sa vad hon tyckte och tänkte om det mesta.
Men hemligheter finns nog i alla familjer; sådant som barn och barnbarn inte får veta av någon anledning; sådant som är svårt att fatta och acceptera den dag man av en händelse råkar få veta; sådant man inte för sitt liv kan förstå att ingen berättade.
När jag "fick veta" fanns ingen att fråga; mamma hade precis gått bort.
Och det är snart 30 år sedan.
Mormors hemlighet? Att mamma och hennes syster var döttrar till en annan man än den som blev min Morfar - min Morfar med jättestort M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar