onsdag 12 januari 2011

Folk som går på operan är inte IKEA:s primära målgrupp!

Kan ni tänka er att delta i finansieringen av ett nytt operahus?
DN har har frågat representanter för några stora företag och politiska partier och redovisar svaren i en tablå på kultursidan idag.
En av de tillfrågade heter Ylva Magnusson, presskontakt på IKEA. Hon säger så här:
- Folk som går på operan tillhör inte vår primära målgrupp. Vi har därför inga planer på att sponsra ett nytt Operahus i Stockholm.
Nähä! Jag trodde att alla, precis alla tillhör IKEA:s målgrupp. Visst riktar man sig kanske särskilt till dem som behöver möbler och inredningsdetaljer och inte har råd att handla på Nordiska Galleriet, Svenskt Tenn och liknande butiker. Men skulle operapubliken vara ett undantag från det? Det tror inte jag. Snälla Ylva, vakna - de flesta operabesökana har säkert både en Billy och lite till. Det är faktiskt helt vanliga människor som går på operan.
Det vore intressant att höra vilka svar Ylva Magnusson skulle få om hon ställer sig utanför operan en kväll och frågar inströmmande publik om dom varit på IKEA och handlat någon gång. Då kanske hon skulle upptäcka att även operapubliken hör till IKEA:s kundkrets. Kanske inte ett tillräckligt starkt skäl för att gå in med miljarder och bekosta ett nytt operahus - men det är en helt annan sak.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med du. Minst sagt märkligt svarat av IKEA representanten.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Ikea representanten had nog lite otur när hon tänkte.....

    SvaraRadera
  3. fuck you mannen!

    SvaraRadera