fredag 1 februari 2013

Ljusare och ljusare.

Så skönt, och det märks. I förra veckan var jag på ett seminarium en eftermiddag och upptäckte när jag vände mig om mot fönsterraden att det var fullt dagsljus kl. 15.50. En ovanligt klar och kall dag, men ändå. Visst blir man glad och känner att livsandarna roterar lite hastigare. Jag ser en ände på kylan - även om jag gillar vinter när det verkligen är vinter, och jag ser fram emot att slippa detta påpälsande. Kläder av. Kläder på. Kläder av. Kläder på. Skor i väskan när man ska bort. Kofta eller inte kofta under kappan?
Och idag är det februari. Den 1 februari 2013 - jag övar mig på 2013, tänk att det ska vara så svårt att skriva en trea istället för en tvåa. Gryningen vid halvsjutiden i morse var formidabel; ett svagt turkos sken över skogen tvärs över viken garnerad med blekrosa strimmor med dragning åt lite orange. Den karamellen har jag sugit på och glatt mig åt hela förmiddagen. Nej, inte hela tiden förstås, men lite då och då - den ljusa tiden är på väg och jag med den.
Annat att glädja sig åt är att Ettan, som varit utan arbete i fyra månader, fått ett jättebra nytt jobb som hon i sin tur verkligen gläder sig åt och ser fram emot med spänning. Börjar på måndag så det är snabba ryck. Och det är INTE arbetsförmedlingens förtjänst kan jag säga. Antagligen ser dom det som en förbättring i statistiken i alla fall. Mot denna myndighet är jag kritisk. Mycket kritisk. Läste i tidningen igår att regeringen funderar på att föra över sfi inom af:s revir - det ska utredas under våren. Sfi behöver en uppryckning, visst! Men är af rätt "man" att ta hand om det? Visst förefaller det naturligt att svenskundervisningen för invandrare  kopplas till arbete, det är rätt tänkt och borde ha kopplats ihop mycket tidigare. Men har af tillräcklig kompetens för det?  
Skulle vara på gympa i detta ögonblick, men gympan i förrgår och gårdagens storstädningen - nåja städning i alla fall, ordentlig städning med både vått och torrt - har satt sig i ryggen så jag får vänta med hurtigheten till tisdag.
Och nu ska jag kolla vildanden och se hur den har det i kylskåpet.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar