måndag 4 februari 2013

Häst igår, spis och diskmaskin idag.

Här händer det saker, nya prylar regnar över oss. Det är inte så att vi får en massa saker. Nej vi köper nytt, eller tvingas köpa nytt för saker och ting i vårt hushåll pajar ihop.
Hästbiten är väl ingen pryl förstås utan en levande varelse. Och att köpa en bit av honom var inget vi var nödda och tvungna till. Jag undrar hur han mår min lilla galoppör, undras om han vet att just jag har en liten, liten bit av honom. Eller en liten del kanske låter trevligare, alla delar tillsammans utgör i alla fall en förtjusande häst.
Mellan 12 och 17 skulle vi få leverans från Elgiganten idag. Ny spis och ny diskmaskin. 12.30 ringde de att de var på väg och skulle komma inom en halvtimme. Inom en halvtimme var två raska gossar här och bar ut det gamla, bar in och installerade det nya. Mycket bra och punktlig service får jag säga. Så nu blänker det nytt och fräscht i vårt kök. Vi har ägnat några timmar åt att studera manualer, det är inte alldeles okomplicerat med nya tekniska prylar, lite väl tekniska för vår del. Men allt har gått igång.
Maken har lagat sin paradrätt lammfärsbullar i tomatsås som våra gäster ska få efter bion i morgon. Det är inte hans egna recept utan Anna Bergenströms taget  ur en av hennes härliga kokböcker "under valnötsträdet" som vi har haft och har en stor glädje av. Man klarar sig faktiskt med hennes kokböcker plus några av Morbergs, Larssons och Wretmans samlade och så några till bara för för nöjes skull. Till exempel våra italienska. I morgon ska jag försöka mig på ett litet bak - om jag nu hinner. Ska måla stilleben också, läxan till på onsdag. Vinflaska och citroner blir det, några tomater kanske och ett päron. Tanken var att jag skulle ha lite brockoli också, men vi åt upp förlagan igår. Och det räcker ju med flaska, tomater, päron och citroner, eller hur?  
Svarta Signe är hos oss på heltid från och med idag eftersom matte fått nytt jobb. Vi har tagit två promenader idag, en skön och en snålblåsig. Morgonturen - hon sov över vilket hon normalt inte ska - före sju var jättehärlig, ett par grader kallt och kav lugnt. Inte en kotte mötte vi och vi var ändå ute i 35 minuter. Konstigt eftersom det finns så många hundar i området. Molnigt och mulet var det dock så gryningen var inte glimrende som den kan vara.
Har just kollat Asko - hon heter så min nya diskerska - och hon jobbar på, precis som hon ska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar