söndag 6 november 2011

Inte ett löv kvar i Linden.

Inte ett endaste ett. Och varmt är det. Tidig oktobervärme i novamber. Gick med jackan öppen över en T-shirt på promenaden. Förra året. Förra november. Då låg redan snön och försvann inte förrän i april. Jag har vinterbonat på altanen, sopat löv och lagt dom som ett skyddande täcke över örterna i pallkragen. Det ser fint ut. Gröna kryddörter som sticker upp sin fortfarande så friska grönska bland gul-röd-bruna löv. Och Schneewittchen blommar, mer än i somras tycker jag. Massor av vita rosor, jag har plockat in några kvistar som gör sig fint i Aalto-vasen. Vasen som allt passar i från jättefång med tulpaner till som sagt några vita höstrosor. Apropå tulpaner - de finns redan att köpa. Men vem vill ha tulpaner nu? Typisk naturlåsning och primörförtjusniung! Tulpanerna tillhör mitt vårtänk, när vi går mot ljusare tider. Jag kan bara inte tänka mig tulpanfång nu. Men fram mot jultid ser jag gärna små röda tillsammans med enris. Och lite senare i januari/februari/mars: vita, rosa, gula...som en vink att våren är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar