fredag 30 september 2011

Jag hade tänkt komma med några formidabla inlägg!

Men jag hinner inte. Hektisk vecka, fylld av än det ena än det andra - du ska slippa en uppräkning - och nu ska jag packa och åka till Sicilien och vara borta en vecka. Oh my God, vilket sjåååå!
Om en vecka är jag hemma igen. Tills dess vore det kul om du - och kanske även dina blogkompisar - kunde fundera på en sak. Nämligen: Vilka är dom äldre?
Dom äldre är en klump. En klump av kött och blod men i en salig eller osalig blandning av - vad vet jag - sjuka, friska, aktiva, passiva, positiva, negativa, glada, ledsna, olyckliga, deprimerade, kristallklara, dementa, småglömska, väldigt glömska, roliga, tråkiga, tystlåptna, pratsamma, öppna, hemlighetsfulla, ensamma, tvåsamma, flersamma......
Är jag en del av den klumpen? Är du? En klump? Äldreklumpen? Du och jag? Är det möjligt? Vi var ju unga för bara en kort tid sedan. Riktigt unga för ännu längre sedan - i vår krafts dagar. Visste allt, kunde allt, ville så mycket, förmådde så lite, räckte inte till, hann inte allt vi ville på grund av....Ja vad?
Nu är vi äldre. Gamla! Gammal - äldre - äldst. Men gamla är på något sätt äldre än äldre. Du som är lite äldre, säger vi , istället för du som är gammal. Jag diskuterar och har skrivit om "dom äldre" - inte här på bloggen - men i ett politiskt sammanhang eftersom jag är medlem i ett politiskt parti och ett nätverk som "sysslar med", "intresserar oss för" eller "jobbar med" äldrefrågor - jag vet faktiskt inte. Hoppas att jag "jobbar med", det låter mer aktivt. Jag vet inte riktigt vilka dom är. Dom äldre, som jag skriver om och som jag tror - och hoppas, verkligen hoppas - att jag jobbar "för".
Däremot vet jag - med ett visst motstånd och ett stort frågetecken, jättestort! - att jag tillhör målgruppen, eller närmar mig den med stormsteg. Äldre? Vem? Jag? Är det möjligt?
Det är möjligt. OK, jag är frisk. Oförtjänt kärnfrisk skulle jag vilja säga och gu´skelov för det. Ja, jag ÄR tacksam. Jag vet att jag är priviligierad. JAG FÖRSTÅR ATT JAG SKA VARA TACKSAM, och jag är det även om jag inte prisar min lycka vareviga dag.
Skriv en rad - även du som inte känner mig. Förklara för mig vem "en äldre" är och vem "en gammal" är. Hälsningar Eternellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar