måndag 10 oktober 2011

Skillnad! Stor skillnad!

Förra måndagen så här dags höll vi som bäst på att förbereda dagens badutflykt. Busstrejk så vi hade lite problem med hur vi skulle ta oss till stranden. Det löste vi med med taxi. Idag vill man knappt gå ut. Såhär i oktober är det väldigt stor skillnad mellan Sicilien och östra svealand, vill jag påstå. Just idag föredrar jag Sicilien och har lite svårt att gilla läget - regn och blåst. Drömma mig tillbaka kan jag i alla fall, både till förra måndagen och resten av den veckan:
Sol - soluppgången över havet helt underbar från vår halvmeterbreda balkong i Palermo, svag vind, värme, badtemperatur på sådär 22 - kanske lite mer, lång vit och nästan tom sandstrand. Enstaka promenerande och lättjoggande längs strandpromenaden. Folkliv runt marknadsstånden förstås och på caféer och barer.
En dag med vänner i hyrbil till Taormina på slingrande vägar när vi lämnat motorvägen. Och då menar jag slingrande längs branta sluttningar. Otroligt vackert när man tittar rakt ut, tittarna ner i de hisnande bråddjupen är inte lika underbara - inte för mig i alla fall och ändå kan jag inte riktigt låta bli. Etna dagen därpå, lika slingrande färd upp till 1900 m, kunde har fortsatt med linbana, men nej......
Sightseeing naturligtvis, vackra, ljusa domen i Palermo, underbara världberömda mosaiker, marionetter, skulpturer, arkitektur, trånga gator och gränder, caféer, restauranger, båtar, fina gatan med elegant shopping, mindre fina gator med lite enklare och kanske mer genuin, frukt- och grönsaksstånd med de vackraste varor, myllrande folkliv och ännu mer myllrande trafik. Underbar mat, fräscha viner, häftiga regnskuren med åska och blixtar, solen igen och igen och igen, den behagliga värmen. Och sist men oerhört viktigt - alla våra trevliga och entusiastiska vänner/medresenärer......ja det var en härlig vecka. Precis en sådan man kan plocka fram och trösta sig med en trist dag som den här. Och ändå -underbart att vara hemma igen.

1 kommentar: