tisdag 13 september 2011

Två frågor: Håller jag på att bli en tjusig idrottstyp? Kan Comhem verkligen ha skickat de två mejlen jag fått idag?

Har precis kört dubbelt gympa/dans-pass, d v s TVÅ timmar, för tredje gången. Två förra veckan och ett denna ännu så länge men på fredag så...
Lite duktigt känns det. Men det känns av också - vänsterhöften är inte riktigt med.

Vad som känns mindre bra är dagens två kryptiska meddelanden från Comhem, båda med rubriken UPPGRADERING.
Jag citerar med särskrivningar och allt:
"Din webmail kvot har passerat den kvot som är 2GB. du för närvarande kör på 2,3 GB. För att åter aktivera och öka din webbmail kvot du kontrollera och uppdatera din webbmail konto. För att återaktivera och öka din webmail kvot klicka på länken nedan http://fd8.formdesk.com/giriq/dw33343s.
Underlåtenhet att göra detta kan resultera i uppsägning av ditt webbmail konto. Tack och förlåt för besväret."
Så jag klickar på länken och får beskedet att sidan inte längre existerar. Nehej.

I det abdra säger sig Comhem vilja förhindra mitt konto från stängning och jag ombeds bekräfta min identitet nedan - OCH DET GÅR INTE!!!!!!!
Är det något lurt? Eller? Jag hoppas för Comhems del att det är något lurt.
OBS! Jag har svarat på båda mailen.

3 kommentarer:

  1. Du é så duktig med träningen. Jag tycker absolut att du är en tjusig idrottstyp :)

    Sådana där mail ska du bara slänga. Hoppas inget tokigt händer för att du klickat på länken. Det är med största sannorlikhet inte Comhem som skickat dem :(

    Kram på dig! /A

    SvaraRadera
  2. Kanske skulle du ta och kontakta Comhem. De har säkert redan fått meddelande om att konstiga meddelanden skickas med dem som avsändare. Men de kanske vet om det är ofarligt eller inte. och om man ska vidtaga några åtgärder...

    Kram igen! /A

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Som tidigare kommentarer säger så är det där, och liknande mejl där kontouppgifter/personuppgifter INTE från Com Hem. Vi frågar aldrig efter uppgifter som dessa i mejl på det här sättet. Det där är ett försök till nätfiske, phishing, som görs av mindre nogräknade (läs kriminella) personer som är ute efter personuppgifter.

    Om du vill, och har mejlen kvar, får du gärna vidarebefodra dem till ola.eriksson(a)comhem.com så jag kan se hur de ser ut.

    I övrigt, släng mejlen, klicka aldrig på länkar i dem och skriv aldrig in några uppgifter på den sida du kommer till.

    Återigen, dessa mejl är inte från Com Hem.

    Hälsningar,
    Ola Eriksson
    Com Hem

    SvaraRadera