måndag 12 september 2011

Idag hade jag tänkt visa en liten mörk klutt som ligger på ett fat i mitt köksfönster.

En ful liten klutt är det. Nu kan jag inte visa den eftersom bilden som jag överfört från kamera till dator vägrar att komma upp på den här sidan. Jag köpte klutten i Brunnsvikens Trädgård i lördags när Tvåan och jag var där och kollade runt. Besök Brunnsviken om du längtar efter en fin trädgård som är liten och överskådlig. Fina plantor har dom också och väldigt trevlig och kunnig personal och, sist men inte minst ett trivsamt café som serverar mycket goda smörgåsar och hembakat kaffebröd. Den här gången nöjde vi oss av olika skäl med en kopp te.
Jag hittade klutten när jag skulle betala min perenna ljung i kassan. Den låg där bland andra kluttar i en liten skål på disken. På en lapp bredvid stod det att klutten skulle bli en cyklamen.
Och vem kan motstå en svart klutt som på något obegripligt sätt kan bli en cyklamen? Inte jag. "Bäst är det att vattna med en blomspruta", sa blomsterhandlerskan. Så jag gick hem och förvandlade raskt en fönsterputsflaska till en blomspruta. Så nu vattnar jag en klutt och väntar med spänning på att den ska grönska och skicka upp små prunkande cyklamen. Blekrosa, sa blomsterdamen. Fan trot!
PS Om Ettan kommer förbi ikväll efter sitt hundklubbsmöte ska hon få hjälpa mig med bilden så att du får se. Om inte - ja då får hon hjälpa mig en annan dag.
PS igen! Det rister i häcken - ja, den som står längs altanräcket - månntro det är Katja som är på väg.

1 kommentar: