torsdag 31 mars 2011

Människor är vi allihopa!

allihopa, allihopa. Människor är vi allihopa, allihopa. Du med. Och jag med. Du med. Och jag med. Varför envisas vi - du med och jag med - med att kategorisera? Småbarn, barn, förskolebarn, skolbarn, skolungdom, unga, unga vuxna, vuxna, småbarnsföräldrar, yngre medelålders, tonårsföräldrar, medelålders, äldre medelålders, pensionärer. Barn OK, barn är barn. Men resten! Värsta kategoriseringen är , tycker jag: PENSIONÄRER. Som om vi som passerat 65 vore något alldeles väldigt speciellt och udda. Ett särskilt folkslag. Vi är ju helt enkelt människor, lite äldre människor. Eller? "När du blir så gammal som jag DÅ kommer du att begripa .....", sa pappa alltid när vi var hade delade meningar om något. Tror jag nu när jag tillhör den äldre generationen - fullständigt obegripligt och alltid till min stora förvåning - att jag kommer att begripa mer om jag blir tillräckligt gammal? Nix, det tror jag inte. Jag tror inte att jag tror det. Men jag vill räknas. Inte reduceras till begreppet pensionär.

1 kommentar:

  1. Håller fullständigt med. Att dela in människor i kategorier är ingenting jag gillar. Fast i vissa sammanhang, som i beskrivning av bloggens profil, kallar jag mig för kvinnlig senior *fniss*. Ha en bra vecka!
    kram

    SvaraRadera