tisdag 28 augusti 2012

Är det hösten som knackar på? Redan!!!

Sjävklart är det inte "redan", det är ju normalt i augusti att man börjar ana höstens ankomst. Men det känns för tidigt. Allt är för tidigt numera. Precis allt. Allt går för fort! Jaaaa, jag vet att jag sagt det förut. Min termometer visade 8,5 grader i morse, men jag tittade inte förrän efter morgonbadet - i vattnet var det 16 så det blev inga 300 meter, bara 30 simtag. Och när vi är under 15 är det nog dags att ge upp.
Jämfört med Kalmar var våra 8,5 ingenting. 0,4 i Kalmar! I Kalmar????
Efter badet och ordentligt frotterad med varm handduk värmde jag mig ytterligare med varmt te och de sista sidorna i Gustavs grabb. Den håller tvärs igenom intill sista raden.
Apropå varmt te! Ofta läser man att någon fryser och dricker en kopp skållhett te eller tar en skållhet dusch!
Hur går det till? Jag bara undrar. SKÅLLHETT! Det står ju ingen ut med varken in- eller utvärtes.
Klart jag vet att det är en stark överdrift - att det bara är en beskrivning av att något verkligen är mycket varmt.  Men lite petig med ord är jag. Skållhett!!!
Nu ska jag gå ut i köket och röra om i årets första höstgryta som vi ska servera goda vänner till middag. Grytor! Det är något att se fram emot nu efter alla sallader och kalla rätter. Och tända ljus kan vi göra. Att det höstas är kanske inte så pjåkigt. Visst är det härligt med årstider. Ändå tycker jag att sommaren kunde vara liiiiite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar