måndag 6 augusti 2012

Är det någon som vet hur man pressar olja?

Olivolja! Jag antar att man behöver någon slags maskin, en press. Inte för stor dock, jag har inte plats för något utrymmeskrävande. Det är nämligen så att jag har nio (9) små oliver i mitt träd. Är det inte fantastiskt!. I´m absolutely thrilled och har just varit ute och vattnat. Tomaterna från frön hemförda från Italien bär också frukt - fler än nio - efter att jag på kunnig god väns inrådan skalat bort en massa grönt. Plantorna ser idag ut som små palmer Tomatpalmer kan man säga. Jag visste inte att man skulle gå fram så himla hårt, jag noppade visserligen tidigare också, men nu bryter jag "tjuvar" mest varje dag utan minsta förbarmande. Och det hjälper. Du kanske vill sätta upp dig på beställningslistorna för olivolja och toscanska knöliga tomater! Eller?
I böljan är det 20 grader, simmar 300 m varje morgon och eftermiddag/kväll. På "min" strand är det 30 m mellan lyktstolparna och jag simmar fram och tillbaka mellan sex. Ja, självklart i vattnet, inte är det torrsim jag talar om. Svanparet som betar nate intill bryggan väser inte längre när jag går i, har väl upptäckt att varken jag eller någon annan inte innebär något hotfullt. Och jag vågar simma även åt deras "håll", tidigare valde jag alltid det motsatta.
Nu hoppar jag till något helt annat.

HAR DU MYROR - STRÖ PÅ MALDA KRYDDNEJLIKOR!

Det är inte något jag själv hittat på. Häromdagen så flyttade jag på en blomkruka på altanen. Och där mellan plattorna vällde det fram myror, små svarta saker. Jag erinrade mig ett knep jag läst om förra sommaren, just att man skulle strö nejlikor. Så in efter burken och strödde på. Och se det hjälpte, hur många myror som fanns mellan plattorna vet jag inte, men många var dom. Massor och ännu fler blev dom när jag "behandlade". Som genom ett trollslag - inte en enda liten myra! Och borta är dom.



1 kommentar:

  1. Om du nu absolut måste pressa dom så kanske en vitlökspress kan vara något? Annars rekommenderar jag att äta dom naturell, kanske inlagd i någon saltlake eller vad det nu är dom brukar ligga i. Tomaterna ska du naturligtvis njuta av bara som dom är, solvarma.

    Jag kopierade det du skrivit om myror och la in som en kommentar på Stjärnkrafts blogg. Hon har nyss skrivit om att hon har problem med myror påsin tomt. Jag skrev att det kom här från din blogg. Hoppas att det var ok.

    SvaraRadera