onsdag 1 augusti 2012

September - 1 september.

Ja det skulle jag gott kunna gissa på om jag inte med tvärsäkerhet visste att vi bara hunnit till 1 augusti. Idag är det 1 augusti och inget annat även om termometern visade 12, 5 i morse när jag slagit upp mina gröna och käckt gav mig ut på promenad. Idealiskt promenadväder även i shorts efter en stund. Men man får lufsa på i rask takt. Och badet efteråt är alltid lika härligt - 19 grader minsann. 300 meter omväxlande bröst- och ryggsim och därefter frukost i solhörnet (om sanningen ska fram var det inte särskilt varmt) med fladdrande tidning. Med förtjusning läser jag DN:s sommarföljetong Det dyrbara av Linn Ullman, många avsnitt är det, ibland lite för korta, romanen är märkligt spännande utan att det händer särskilt mycket, relationerna intressanta hon skriver bra, Linn, och är en skicklig iakttagare.
Nu kastar jag lite hit och dit, du får ursäkta, men utan att göra minsta jämförelser mellan hennes sim och mitt, kom jag att tänka på Terese Alshammar; Njuter hon lika mycket som jag av att vara i vattnet? Kan hon njuta av ett morgondopp - bara ligga där och flyta omkring och kika upp i molnen, ånga på med 30-40 rejäla (ganska) tag lite då och då, slappna av totalt och kolla svanarna i vassen och måsungarna, som pausar mer och mer sällan på bryggan men gärna flyger över mitt huvud och stöter ut sitt fortfarande barnsliga måsungeskri. Eller är allt som har med vatten att göra bara ett hårt jobb som kräver massor av diciplin och massor av träningstimmar? Jag unnar henne en flytande kravlös stund i Värtan bland svanar och måsungar.

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar