måndag 29 augusti 2011

Första svala morgonen!

Inte så man behövde kofta, men nästan. Vinden som varit så ljum de senaste veckorna har coolat ner sig betydligt bara övert en natt. Färgen på viken är lite gråare. Och lövträdens kronor är lite mattare. Blommorna? Ja, dom är ju borta för länge sedan. Visst anar vi att hösten är i antågande. Lite för tidigt. Minst en månad. Minst. Nog vore det skönt med ytterligare en månad sommar, följd av flera veckors höst. Sedan får det gärna braka igång med vinter.
Och då!!!! Då har jag hyrt in olivträdet på en glasad balkong. Det ska få stå där ljust och svalt under vintern, precis som jag läst att olivträd vill ha det. Och som jag själv inte kan erbjuda.
Men jag har lovat att i gengäld dela kommande skörd med hyresvärdarna. Här ska vankas kallpressad jungfruolja.

1 kommentar:

  1. Missade dina inlägg - såg räkneverket - men då hade du skrivit att det var igång. Ja, idag är det den 31 aug och hösten närmar sig långsamt. Jag njuter bäst den här årstiden, då man kan skörda och göra ratatouille m.m. Jag köpte lingon och kokade sylt. Balkongblommorna är utblommade, har bara några pelargoner och murgröna kvar. Jag hoppas olivträdet klarar under vintern.
    När reser ni till Sicilien?
    kram

    SvaraRadera