lördag 16 april 2011

Ny hyresgäst - ett litet vårunder.


Denna lilla holk står i en hylla på min altan, som jag grundligt vårstädat idag. Sopade och torkade och kånkade runt krukor i flera timmar. Torkade även lilla holken och upptäckte då en liten prydlig mossbädd innanför luckan. Holken är en present från Fyran för länge sedan. Den stod på glasverandan i sommarhuset och innehöll då en nubbeflaska och några glas. Men nu har den blivit bo. Och visst jag har jag sett en blåmes - en bland många småfåglar på vår gård - som då och då hoppat omkring i hyllan och även suttit på fönsterblecket och tittat in på bloggande Eternell. Inte kunde jag ana att den flyttat in hos oss. Tydligen har den inte blivit störd trots att jag röjt i hyllan och runtomkring - för en liten stund sedan när jag slappade med ett glas Ramlösa på altanen dök den upp och kröp in i holken. Och jag hoppas förstås på att den stannar. Jag vet inte hur man sköter blåmesar - men dom tar säkert bäst hand om sig själva. Kan man gå ut på sin altan överhuvudtaget utan att störa hyresgästen? Pigge - igelkotten som boade under hyllan några veckor i höstas - flyttade ju, trots att jag både var tyst och hänsynsfull och bjöd på kattmat och på pannkakor, som god granne påstod att igelkottar älskar. Inte Pigge i alla fall, han stack! Men kattmaten gillade han.

1 kommentar: