tisdag 12 april 2011

Nu har även jag sett!

Just det, de efterlängtade vårtecknen. Tussilago vid vägkanten, blåsippa - bara en enda - i södersluttningen, krokus och snödroppar i generösa ruggar i trädgårdarna. Och i handen på en granne: VITSIPPOR, mina älsklingsblommor. Jag fick lukta på dom. Grön, jordig nyfödd natur. Snart blommar markerna för fullt. Vitsippor, vitsippor, vitsippor. Överallt vitsippor. Härligt att hänga med ännu en vår. Nu är den stora frågan: när går isen upp? "Isen går upp dagen efter att måsarna kommit till Västerviken", sa pappa. Det slog aldrig fel. Men det gällde för Strängnäs och Mälaren. Det stämmer inte där jag bor nu. Jag såg en klunga på minst 30-40 måsar sittande på Hägernäsviken i förrgår. Och ännu så länge ligger den. Isen. Kanske det inte räcker med att bara sitta, kanske måste dom flyga fram och tillbaka, upp och ner och skria högt så att isen förstår att det är dags.

1 kommentar:

  1. Jaa det tror jag åxå, du får gå ut och mota upp dem i luften. Isen går upp den 14:e... tror jag.
    Kram /A

    SvaraRadera