lördag 6 mars 2010

Så dum jag var - men så snygga dom var.

Precis lika dum som en flicka på Stureplan igår. Och jag begrep inte bättre, trots mina oerhört präktiga och inte särskilt fåfänga fastrars eviga tjat. Eller just därför kanske!
"Kära barn, akta dina fötter."
"Hur kan du gå med dom där klackarna."
"Sanna mina ord - du förstör dina fötter."
"Såna där stilettklackar kan aldrig vara bra. Och så smala sen! Och spetsiga! Hur kan du gå i dom där?"
"Ja, du får väl se - vänta till du blir äldre, då......"
Men det struntade väl jag i och offrade mer än gärna ganska många luncher till förmån för Magli- och Rotelliskor på Svahns. Och nu är jag äldre och är opererad för hallux valgus och har hammartå. Man kan råka värre ut, det är ingen katastrof. Men ont gör det ibland. Ganska ofta om sanningen ska fram. Framför allt när jag inte bär syster Toras foträta - nej det gör jag ALDRIG. Finns dom över huvud taget, syster Toras foträta och fruktansvärt tråkiga, urpräktiga svarta och bruna med halvhög klack. Värre än döden när man var mellan 18 - 35.
Igår såg jag en flicka på Stureplan, som stapplade fram - ja verkligen stapplade - iförd svarta pumps med klackar på minst 10 cm.
I fyra centimeter nysnö! På tjock isbark!
Hon kunde ha varit jag. För länge sedan.
Nej, riktigt så korkad var jag inte. Nej faktiskt inte.
Snö och is satte sina gränser även för flickan som älskade att shoppa supereleganta italienska skor på Svahns.
Tänk, säger maken ibland, du hade alltid höga klackar förr. Alltid.
Ack ja, det var då det.
Kanske på skogspromenader men ALDRIG på isgata.
Idag strålande sol många timmar från nästan tidig morgon. Dagsmeja.
Härligt att vi är på väg mot ljusare tider igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar