onsdag 3 juni 2009

För det mesta funkar det om man gör som "dom" säger.

Så jag klippte obarmhärtigt ner vår stora lavendel. Hårt! Det kostade på för efter beskärningen såg buskarna verkligen bedrövliga ut, bara pinniga kvistar. Jodå, jag har klippt förut, men inte så hårt.
- Vad har du gjort? sa maken. - Det här ser inte särskilt snyggt ut.
Och vad har jag gjort? tänkte jag. Bara att köpa nytt, men vänta och se först.
Och nu! Luftig härlig grönska, massor av knoppar. Äntligen gröna fingrar!

Sätt ut snittblommorna under natten så håller dom längre.
Ja, det har man ju hört. Följt rådet ibland. Glömt ibland, och under kalla årstiden går det ju inte.
Så i söndags i Stadsteaterns foajé efter Sista dansen, mötte dotter Anna med två härliga jättebuketter. Hennes far - dagens födelsedagsbarn - fick en: mörklila lövkojor och vita ranunkler. Och jag - dagens mor lilla mor - fick den andra: vita lövkojor och vita rosor. De står ute om natten och är ljuvligt fräscha att ta in på morgonen - har just beskurit lite och gett nytt vatten.

Något som inte funkar, i varje fall inte för mej, är rådet att tvätta vita underkläder i tvättmedel utan blekmedel och absolut inget sköljmedel. Tittar man i min byrålåda ser man en bedrövlig hög grådaskiga plagg: hela och rena, inte gamla, inte slitna men definitivt inte fräscha. Vad gör jag för fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar