torsdag 21 maj 2009

Mot Skåne!

Vårens obligatoriska skåneresa börjar i morgon bitti.
Vid pass klockan 09.00 beräknar vi att vara på väg och ser fram emot det. Alltid en upplevelse eftersom jag/vi älskar Skåne. Att åka över Smålandsgränsen och närma sej Skånes bokskogar och himlen över böljande slätter ger mej en otroligt speciell känsla av förväntan. Rena lyckan faktiskt. Och så havet förstås! Fantastiskt!!!! Jag är övertygad om att jag - OM jag nu levt ett tidigare liv - så har jag levt det i Skåne. I mitt nuvarande har jag bott där ett par härliga år under 70-talet. Men allra första gången jag kom dit i slutet på 50-talet hade jag en märkligt intensiv hemkänsla. Inte så att jag kände igen mej. Inte alls. Men jag var hemma!
Vi är lovade regn under resan. Hela vägen om vi har otur. Men vad gör det när man ska träffa gamla kära och goda vänner? Först Marianne och Göran i Malmö, sedan Lillemor och Willy på Österlen. Givetvis uppsöker vi också gamla smultronställen längs den underbara kustvägen. Kåseberga med Ale Stenar t ex är ett MÅSTE varje år. Och Stenshuvud förstås. Vi ska vara borta en vecka och avslutar resan med födelsedagsfest i Källvik för Monica och möte med andra goda, nära, trogna vänner innan det bär iväg hem igen. Och då är det dags för nästa evenemang - Jans födelsedag.

1 kommentar: