torsdag 21 juni 2012

God midsommar på dig!

Jag vet att det heter "glad". Men jag kände för att ändra lite
Glad påsk! säger vi. Glad pingst! också. Och glad midsommar!
Men god jul? Lite lustigt är det, medge det. Det slog mig plötsligt, har aldrig tänkt på det förut. Men jag funderar mer över ord numera än jag gjort tidigare. Ord och uttryck.
Hur som helst är det obegripligt att det är midsommar. Redan!!!!
Hemmet är någorlunda städat. Laxen är gravad. Maken har lagt in sill. Köttet som ska grillas - om vädret tillåter - ligger i marinad. Det vill säga lammrostbiffen, inte biffen i bit.
Himlen är blå. Solen lyser med sin närvaro för en gångs skull denna juni, inhavet är inte spegelblankt, men nästan. Lätt krusat kan man säga. Badat har jag inte, en rejäl förkylning (vi har medicinerat med lite whisky både igår och idag) och ny ögonspruta har hindrat mig från att bada. Man ska vara rädd om sig efter sprutan; inte bära och kånka eller överhuvudtaget ta i och eftersom det är lågvatten så får jag ta i för att komma upp på bryggan. Det är lite slit och släp numera med diverse kroppsliga övningar. Tyst är det i vårt bostadsområde, alla människor verkar ha åkt bort. Vi är glada över att vara hemma och slippa vara ute på vägarna i årets hetsigaste och tätaste trafikhelg. Jag har sett köerna på Norrtäljevägen och det räcker. Och säkert likadant om inte värre imorgon.
Var rädd om dig! God och GLAD midsommar!

 

2 kommentarer:

  1. Då svarar jag på det sättet som är vanligast i min familj och omgivnig: TREVLIG MIDSOMMAR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte så dumt så trevlig midsommar på dig. Trevlig är överhuvudtaget ett bra ord. Trevlig person, trevligt hem, trevlig film, trevlig middag ....Eternellen

      Radera