onsdag 27 juni 2012

27 juni - mammas födelsedag.

Idag skulle hon ha fyllt år, 109 år om hon levat. Men det är länge sedan hon slutade fylla, 31 år sedan. Länge sedan! Återigen förundras jag över hur fort tiden går. Trettioett år sedan. Visst är det länge sedan och visst  har mycket hänt sedan dess; Roliga, underbara, trista, sorgliga, oförglömliga saker; Roliga, underbara, trista, sorgliga, oförglömliga upplevelser. Och hur mycket har jag helt glömt av allt jag upplevt - även sådant  som jag trodde att jag skulle minnas resten av livet. Blir jag lika gammal som mamma - nu tar jag risken att bli patetisk - så har jag tre år kvar. Tre korta år som rusar iväg med vindens hastighet.
Jag tyckte nog att mamma var rätt till åren kommen, men perspektiven förändras. OK, jag vet att jag är långt ifrån ung och att min framtid är oändligt mycket kortare än den tid jag levat. Men gammal? Nej....och mamma var allvarligt sjuk. Det är ju inte jag. Å andra sidan var hon inte allvarligt sjuk särskilt länge. Men hon slapp bli ett vårdpaket, det hade definitivt inte passat henne.
Mamma hade bestämt sig för att bli 82 år. - Åttiotvå tänker jag bli, sa hon. - Det verkar lagom. Själv har jag inte funderat över vad som är "lagom" och vill gärna hänga med så länge som möjligt - under någorlunda friska förutsättningar förstås.      

1 kommentar:

  1. Så länge man är så pass frisk att man vill vara med ett tag till är man inte tillräckligt gammal för att dö. Det finns dom som är 90, friska till kroppoch själ och fortfarande är nyfikna på livet, inte är dom redo för graven. Och vise versa.

    Min mamma som var frisk och ungdomlig hela sitt 71-åriga liv fick plötsligt en cancerdiagnos och avled inom ett halvår. Min mormor som lidit av Tbc nästan hela sitt vuxna liv blev 64 (tror jag). Jag som är 67 och frisk får ibland känslan av att jag ännu inte har bestämt vad jag ska bli när jag blir stor, men vet att livet kan ta slut väldigt fort. Och då räknar jag inte med olyckshändelser utan sjukdomar.

    Min svägerska som är 82 är nästan lika pigg och aktiv som jag, bor i eget hus med stor tomt, ställer upp som hund- och barnvakt, går på teater och bio, kör bil och hänger med på vattengympan. En sån ålderdom skulle jag gärna vilja ha.

    SvaraRadera