måndag 27 februari 2012

Pippi på pippi.

Kanske jag inte direkt har pippi, men klart road  av fågellivet. De småfåglar som besöker min Röda stuga i synnerhet. Ett ålderstecken? Gamla tanter och farbröder som sitter och matar duvor har man ju hört talas om.
Vet du vad en blåmes väger?
Jag började fundera på det när jag såg den ena blåmesen efter den andra landa på min Schneewittchen utan att  orsaka minsta lilla gungning eller rörelse i det ganska spröda grenverket. Pratade med Tvåan om saken och hon tog reda på det - googlade förstås.
En blåmes väger 11 gram. Det är inte mycket. Lika mycket som 19 jordnötter - ja, vi behövde något att relatera till så vi tog och vägde jordnötter för att se hur många som gick på en liten fågel.
I lördags hade Maken lyssnat på naturmorgon i radio på väg till morgonens tennis och kom glatt hem och frågade mig om jag visste hur många småfåglar det finns i Sverige. Ja, några miljoner, sa jag, som inte är särskilt begåvad på uppskattningar.
100 miljoner sa, Maken. PAR!!!. 100 000 000 par.
Så jag, som inte heller är ett mattesnille kunde snabbt räkna ut att i kläckningstider borde det vara minst 500 000 000 små fåglar i vårt land. 500 000 000!!!!
Håll med om att det verkar otroligt.

2 kommentarer:

  1. Kvidde vidde vitt! /Kram A

    SvaraRadera
  2. Kvidde vidde vitt på dej själv. Idag har det kommit upp ett anslag från styrelen i bostadsrättsföreningen att "det är förbjudet att mata fåglar" på balkonger och runt våra hus! Vad ska man säga om det?
    undra fågelskådaren mamma

    SvaraRadera