måndag 20 februari 2012

Biståndssvindleri.

Jag önskar att jag kunde säga "det där tror jag inte ett ord på" efter att ha läst utmärkta Hanne Kjöllers lika utmärkta inlägg på söndagens (19 februari) ledarsida i DN.
Det värsta är att jag tror att varenda ord är sant. Hanne Kjöller brukar ha torrt på fötterna. Inlägget baserar sig delvis på en artikel i Axess av journalisten  och författaren Bengt Nilsson. Den har jag inte läst men ska försöka få tag  i den.
Jag har rasat över Johan af Donner tidigare i Eternellen, likaså över anmärkningsvärt höga löner; förre  generalsekreterarens till exempel på 89.000:-/mån. Det känns lite övermaga i en organisation som utövar internationellt bistånd och välgörenhet. Men det är inte nog med det.
Enligt Hanne Kjöller har Bengt Nilsson rest en del med Röda Korset och berättar i sin Axess-artikel om"en kultur som aldrig funderar över kostnadseffektivitet". Själv har Hanne egna erfarenheter från Röda Kors-sammanhang. som inte är särskilt smickrande för organisationen. Hon nämner även flotta lokaler, "överdåd på fältet" med lyxbilar och fester i Dallasstil!!!!! och fortsatt överavlönade anställda.
Jag har jobbat gratis för Röda Korset - på Kupan i Täby - en dag i veckan i åtta år. Nej jag slår mig inte för bröstet - det var ett val. Jag ville "göra något bra", ge lite av min tid till ett bra ändamål. Det var roligt och har inneburit många nya och trevliga kontakter, inte minst bland kupankollegerna och kunderna. Jag är väl medveten om att det finns många andra frivilliga som jobbat mycket längre, mycket mer, mycket oftare och mycket hängivnare - lagt sin själ i frivilligjobbet.
Jag trodde på Röda Korset som organisation. Det kändes så RÄTT.
Men det var då det! Det höll i många år. Men af Donner-historien och höga lönerna naggade förtroendet i kanterna rejält. Det var inte lika kul varken med Kupan och definitivt inte att skramla med bössa eller sälja pocketböcker till resenärerna vid tågstationerna i Täby. Sarkasmerna stod som spön i backen från tidigare vänliga och välvilliga medborgare - "vad faan tror ni, inte tänker jag göda dom där" etc.
Men man glömmer....nej, inte glömmer men lägger bakom sig, tar nya tag. Och så kommer då Hanne K  med sitt inlägg! Påminner om sånt man helst inte vill minnas. Men en nyttig påminnelse - var uppmärksam och var inte så förbaskat godtrogen. Jag ångrar att jag redan betalt årsavgiften. Tyvärr.
Länk: hanne.kjoller@dn.se     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar