tisdag 17 januari 2012

Vit vecka.

Nej det handlar inte om lakan och handdukar, inte heller om spisar och tvättmaskiner. Det handlar om att hitta på middagsmat som man inte nödvändigtvis behöver dricka vin till.Och det är svårt.
Till jättegoda strömmingslådan igår smakade lilla lättölen alldeles utmärkt. Och till dagens isterband - Lammhults syrliga - eller annan korv också för den delen är vin inte särskilt nödvändigt.
Men sen då....?
Inte till blodpudding förstås. Då blir det kall mjölk. Och inte till ärtsoppa o pannkaka. Inte till sill och potatis. Och till asiatisk mat är öl definitivt klart bäst tycker jag. Tänker man efter så finns det en hel del rätter som klarar bra sig utan en vinskvätt därtill. Vatten är inte det sämsta.
Men vin är njutning, håll med om det. Ett glas varje dag skadar ingen, det vet både du och jag, men oftast blir det ett till. Numera är vin nog den vanligaste middagsdrycken hemma hos oss. Så det är därför vita veckan har utbrutit. En hel vecka blir det väl inte heller, men fem dagar i alla fall. Och så lika många veckan därpå och den följande....nåja det får vi se. Så nu gäller det att inte bli bortbjuden! Men blir jag det så tar jag självklart ett glas - jag menar så himla oartig kan man ju inte vara!!!! Om nu värdfolket köpt hem och allt! Eller?
Nej, jag tror inte att jag blir alkoholiserad på gamla dar, men jag tycker nog att jag gillar det lite för mycket. Och det är jag inte ensam om här i Täby har jag läst nånstans. Statistisk sett ligger kvinnorna här högt på listan i alkoholkonsumtion.Varför just i Täby kan man undra.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar