måndag 30 januari 2012

Frozen planet vid Täbykusten.

















Stark upplevelse!
En varg som jagar ikapp en bisonflock och river ett djur!!! En kamp på liv och död som vargen vann.
Nere vid Värtan!
Det var en gastkramande timme, kan jag säga, att ligga där i vassen och spana.
Nej, jag skojar!
Jag  har i godan ro suttit i en skön fåtölj och tittat på Frozen planet i Kunskapskanalen. Vilket program! Förutom vargarna som jagade bisonflocken har jag sett sorkar plöjande gångar i snön. Vesslan som jagade en sork genom hans fina gångar och slutligen knep sitt byte och åt upp honom till middag. Inte nog med det, den vackra, smidiga fulingen ryckte även pälsen av sitt byte och bäddade ner sig i snön. Jag har också sett pyttepyttesmå blinda isbjörnungar födas i idet och tas emot av sin väldigt sömniga men kärleksfulla mamma. Och tusentals blivande pingvinpappor, tätt ihoppackade, blickstilla, frysande, uthungrade och värmande varsitt ägg på fötterna. I tre månader stod dom där i iskylan och väntade på honorna som åt upp sig ute till havs. Till slut dök damerna upp och tog över de nykläckta ungarna efter ett rörande avlämnande från fäderna. En rasande spännande timme måste jag säga.
Bilden är - som du ser - tagen från programmet. Vem fotografen är vet jag inte, det var många som bidragit med filmer till programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar