måndag 9 januari 2012

Mera film.

Nu är det väl fler än jag som upptäckt att det gått ganska många bra filmer under och mellan helgerna. Jag har sett flera som jag borde ha sett när dom gick på bio. För visst är det skillnad mellan en TV-ruta och en filmduk.
Men jag kommer inte iväg. Nyårslöften har jag inga, men jag har bestämt mig för att gå och se och göra det jag väldigt gärna vill även om jag inte får sällskap av Maken. Hur konstigt det än låter - vi är ju seniorer - så är det lite bökigt att pussla ihop våra dagar och aktiviteter.
Jag har skrivit lite småelakt om barnfamiljer och deras "livspussel" med barn, mamma/pappaliv, mobil, hem, jobb, mat, städning, aktiviteter, jakt på flera aktiviteter, resor och upplevelser etc. som verkar så omöjligt att lägga. Ja jag tycker det är lite överdrivet. Dom kan gott sakta ner lite, tycker jag, dom har tiden för sig. Men vi pensionärer. Pensionär! En ohyggligt trist benämning, som en annan art.Hur som helst, framtiden är kort och blir kortare för varje dag som går. Så det gäller att göra det man vill medan man orkar och kan. Att inte hinna med en och annan film är väl inte hela världen precis, mycket en del kommer ju på TV och det finns ju DVD, även om det inte är samma sak. Många filmer fungerar ju också nog så bra i rutan.
Men Australia, som jag såg igår var synd att jag missade i bioformat. Vilka fantastiska scener från det australiensiska landskapets enorma, storslagna, dramatiska och ödsliga vidder.
Gå själv och se det man vill. Det går alldeles utmärkt - jag gick på Nationalmuseum igår och tittade på "ryssarna" - utställningen heter något som jag varken kommer ihåg eller kan stava till - och som var väldigt intressant. Särskilt porträtten och situationsmålningarna, så skickligt och omsorgsfullt målade: ansiktena på dom dom slitande pråmdragarna, ansiktet på den lilla pojken som ska börja skolan och står vid dörren och tittar in i klassrummet, ansiktena på dom raljerande kosackerna.
Och blanka vatten! Hur är det möjligt att måla sådant? Och snötäckta barrskogen som jag tyckte mig kunna gå in i. Har du inte sett utställningen så skynda på, den är slut om några dagar. Gå själv.    
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar