söndag 23 oktober 2011

Om jag hade pengar.....mycket pengar....

så skulle jag ändå aldrig störta iväg och köpa en Odd Nerdrum. Däremot var det intressant att se utställningen på Edsviks Konsthall. Egentligen skulle vi kolla in akvarellisten Maria Ginzburg, men hennes tavlor var tyvärr nerpackade. Så det blev Nerdrum. Jag har sett några få av hans bilder förut i tidningen. Säkert skickligt målade, de första man ser är nästan imponerande, men man kroknar snabbt. Det är urtråkigt att gå från tavla till tavla till tavla till tavla och se självporträtt av denne Nerdrum i olika situationer - många ganska så groteska - blandade med bilder av döda djur. Man känner obehag. Namnet på utställningen är Skatt och misshandlade djur. Nerdrum har suttit i fängelse för skattefiffel. Tekniskt sett - ur ett par mycket intresserade men inte alltför konstbildade ögon - är stilen Rembrandtsk. Mörka, mörka bakgrunder och allt ljus på objektet, i samtliga fall Nerdrum och hans kroppsdelar. Många snoppar är det. Mannen har tjänat pengar på sin konst. God för 20 miljoner, tror jag det var. Stor i USA. Kunder som David Bowie har åkt ända till Norge för ett verk!
Trots lite kväljande målningar smakade lunchen efteråt hos svägerskan alldeles förträffligt. Men då hade vi fått lite distans till konstupplevelsen efter en skön promenad i världens vackraste höstväder i Edsvikens omgivningar.

1 kommentar:

  1. Oj då! Jag skrev en kommentar igår, men den fastnade inte. Ditt inlägg beskriver väl konstnärens verk vi såg. Jag skrev nyss ett inlägg och länkade till din.
    kram

    SvaraRadera