måndag 17 oktober 2011

Jonas Hallberg tar varje chans att hacka på posten i programmet Spanarna.

Det gör han rätt i. Om posten finns mycket att säga och inte särskilt mycket gott. I huset jag flyttade in i för sju år sedan har vi postfack till alla i entrén. I början fanns det också ett fack för avgående post. Väldigt bra, tyckte vi, att slippa gå till brevlådan även om det inte är speciellt betungande. Och en lätt match för brevbäraren att tömma facket när han ändå delade ut posten. Så bekvämt hade vi det i drygt ett år. En dag fick vi ett meddelande från posten att servicen skulle upphöra på grund av att vi skickade för få brev! Det var inte lönsamt!!!! Så det blev att knalla till brevlådorna i stället. Vi fick två - en gul och en blå - några hundra meter från bostaden. Inga problem, vi gick till brevlådan och fick en kort rask promenad på köpet. En tid efteråt, några år eller så, blev det en. En gul. Helt OK det med. Vi går dit. Idag köpte jag en bok som jag skulle skicka en god vän i födelsedagspresent. Gick också till posten - inrymd i ett hörn på Hemköp i Täby C - och köpte ett kuvert modell L för 65:-, gick hem, skrev ett gratulationskort och adress, la i boken och klistrade igen, gick till brevlådan. Men si - paketet gick inte ner i brevlådan. Nu var det inte världens allra tunnaste bok, men den gick lätt ner i postens eget kuvert modell L. Och då tycker man ju att försändelsen ska gå ner i brevlådan. Så jag fick gå hem igen och åka iväg till postkontoret - denna gång i min närmaste ICA-butik. Ja, jag håller med, detta är en bagatell men ändå.....det ska ju vara så superenkelt att göra postärenden.

1 kommentar:

  1. Näe, postärenden är inte lätt, posten är helt enkelt inte till för kunderna längre. /Kram A

    SvaraRadera