söndag 31 oktober 2010

Prinsessor på ärten gillar jag inte.

För länge sedan hade jag en arbetskamrat, som en dag hörde hustrun gå omkring och småmuttra.
- Vad säger du, jag hör inte, sade han.
- Bry dig inte om det du, jag pratar med blommorna.
- Jaha, och vad säger du till dom då?
- Till den här som jag pratar med just nu säger jag jävla blomma nu åker du ut.
Vilken växt som åkte ut vet jag inte. Men jag misstänker vad det kan ha varit.
Nu har jag i flera veckor vårdat en krukväxt - en hibiskus - som jag fått i present av goda vänner. Verkligen ansträngt mig till det yttersta - min favoritblomma, sade den manliga givaren när han överlämnade det mycket vackra exemplaret. Den har stått "ljust - men inte i direkt solsken", precis som det står i boken. Jag har inte rört krukan ur fläcken - att flytta en hibiskuskruka är mer eller mindre en dödssynd - bara vattnat i "lagom dos"och mer eller mindre hållit andan när jag varit i närheten och inte utsatt den för drag eller något annat plågsamt. Vad hände? Hibiskusen tappade omedelbart alla svällande knoppar.
Nåja, tänkte jag, den har ju bytt miljö. Vårdade ännu ömmare - andades ännu mindre -passerade den sakta så att det inte skulle dra från min kroppsrörelse - petade inte på krukan.
Nya knoppar. Många. Och jag var så stolt. Nu hade jag riktiga hibiskusfingrar - trodde jag. Knopparna växte. Fräscha, livskraftiga och färdiga att slå ut stod dom där - men ramlade av.
Så drog jag mig till minnes en annan historia; en av döttrarna fick en hibiskus en gång av två killar som hon bjudit hem på middag. Damen i blomsteraffären, berättade de, hade i detalj informerat om vad växten behövde och vad den absolut inte tålde. Det var mycket den inte tålde. Innan hon slog in blomman frågade killarna om det över huvud taget var tillrådligt att ta den från affären. Jaaaadå, sa blomsterhandlerskan, men kom ihåg vad jag sagt.
Min hibiskus fick en chans till - god vård, hänsyn till max. Ny knoppar växte. Nu! tänkte jag när tre stycken var sprickfärdiga. Nu! Äntligen!
I morse låg alla tre på golvet.
Jag gillar inte "prinsessan på ärten-växter". Idag har gode vännens favoritblomma åkt ut. Jädrans blomma! Förlåt, förlåt. Aldrig mer en hibiskus i mitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar