tisdag 8 juni 2010

Vad gör man med en skatunge som inte kan flyga?

Skatungen är nästan lika stor som en fullvuxen skata men med kort stjärt. Den knallar lite planlöst omkring i buskarna på min gård och pickar. Den kan inte flyga, har antagligen inte hunnit lära sig konsten. Går man omkring på marken är det väl inte lätt att få luft under vingarna och ta sig upp. Mamman - tror jag - vaktar den lite då och då, flyger omkring och tjattrar vilt när fara oftast i form av katt hotar. Pappan ställer upp ibland, särskilt när katt finns i närheten. Då är det liv i luckan. Jag har sett hur de med sitt gemensamma tjatterskratt och intensivt flaxande skrämt iväg katten.Var syskonen är vet jag inte, det är möjligt att de är utflugna och att den här ungen inte är lika försigkommen. Eller fick det unga paret högst uppe i linden bara en enda unge?

1 kommentar:

  1. Har en precis likadan i min trädgård nu. Vad skall man göra med den? Katterna är lite sugna på den men jag har lyckats hålla dem borta än så länge.
    Tack på förhand

    Doro D.

    SvaraRadera