måndag 28 juni 2010

Härlig är jorden!

Särskilt en så vacker morgon och dag som denna.
Stavgång strax efter sju -
viken spegelblank, bländande solljus, dunkelgrönt i djungeln,
fåglarna sjunger. Vet dom inte att vi passerat midsommar? Har kanske inte märkt det.
Joggade några hundra meter,
precis som Blossom rekommenderade i gårdagens DN.
10 minuter promenad - 10 minuter jogging - 10 minuter promenad, totalt 30 minuters motion för den som vill komma igång och inte är alldeles otränad. Ja, alldeles otränad är jag inte, går ju med mina stavar nästan varje morgon för sjutton. Så egentligen är jag igång sedan länge.
Det blev 40 minuter. TIO minuter mer än rekommenderat. Gud, vad spänstig jag är!
Bonusdags!
Av med träningskläder och på med baddräkt.
Ingen match klättra ner i böljan. Ljuvligheters ljuvlighet, 20 grader.
Simmar 30 tag sådär - dååå susar svanen ut från vassruggen och markerar revir, glor stinnt på mig. Vad har jag i hennes/hans vik att göra? Jo, du svan, viken är min också. Jag bor ju här.
Vänder i alla fall, vill inte ha tjyvnyp av svan och simmar 60 tag åt andra hållet och vänder igen.
Svanen har inte följt efter, men ligger kvar och lurpassar.
Stretching på bryggan - precis som Blossom sagt.
Hon har inte nämnt något om simning efter motionen - men är man lite tränad så är man.
Frukost och tidning på altanen.
Och sedan - går långpromenad i rask takt i 1,5 timme med maken.
Tjusig idrottstyp!!!!
Jag hoppas att regelbunden rörelse ska bli ett "måste". Så känns det för Blossom. Blossom måste röra på sig för att må bra. Mitt "måste" kanske kommer, jag försöker i alla fall framkalla det. Hittills har jag bara kommit fram till att det är skönt att röra på sig och att jag känner mig sällsport nöjd efteråt.
Härlig är jorden.
Härligt är livet såhär i sommartid.
Och visst mår man bra av att röra må sig. Hoppas "måstet" börjar i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar