torsdag 24 juni 2010

Sommarjobb.

Två unga killar, sådär 16-17 år står på min gård och gör just ingenting. Meningen är väl att dom ska gallra häcken. För det är i alla fall där dom är. Började klockan 7.00 skulle jag tro. Åtmionstone var dom utanför mej strax efter. Med radion på ganska högt.
Pojkarna har haft TUREN att få ett sommarjobb. Ett ganska bra jobb, kan tyckas, och att få vara ute i friska luften måtte väl också vara ganska åtråvärt speciellt en morgon som denna med sol över spegelblankt vatten.
Vad gör dom då? Vad får dom betalt för?
Som jag kan se - och det kan vara så att jag är en surkäring - så sköter dom arbetet bokstavligt talat med vänster hand. Att sköta jobbet med vänster hand kan man möjligen göra om man är en fruktansvärt rutinerad trädgårdsarbetare. Och här är det definitivt inte fråga om rutin. Den blonde petar - just petar - halvsovande och intresselöst med en skyffel i jorden runt i gårdens häckar. Den mörke krafsar lika halvsovande och utan minsta intresse med en räfsa. Båda använder bara ena handen och armen.
En arm och hand när man skyfflar och räfsar!!!!
Man undrar var arbetsledningen håller hus - på semester kantänka. Allihop.
Vid 7.30 vilade dom sig på en bänk ganska länge.
Och nu har dom försvunnit helt ur min åsyn, och väl är väl det så slipper vän av ordning - i detta fall Eternellen - reta upp sej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar