söndag 16 maj 2010

Oraklet i Täby

Det blir en varm skön sommar - skatorna har byggt bo högt uppe i linden. Jodå, jag minns att jag berättat om det förut. Men en liten påminnelse skadar aldrig. Glöm aldrig vad jag sagt när det visar sig att jag har rätt!
Om något år eller två kommer små nyfödda flickor och pojkar döpas till de namn som var moderna i oraklets (alias Eternellen) generation. Då är det lille Bertil som sussar så gott i vagnen och lilla Kerstin som ska inskolas på dagis. Lennart, Lars, Sven-Erik, Hans, Berit, Kerstin, Ulla, Lena, Margareta kommer stort liksom Birgitta, Bo, Rolf, Jan, Anna-Greta, Elisabeth, Åke, Inger, Karl-Gustav, Lena, Sten, Sture, Britt, Marianne, Göran, Torsten, Bo, Gunnar Barbro etc. Visst är det väl lustigt att även namn går i modevågor - plötsligt är det inte en unge som döps till Alva eller Kevin längre. Eller Albin och Hilma.
Kom nu ihåg vem som siade om namnfenomenet!
Apropå namn. Och detta är verkligen en orakelparentes. Jag retar mig gruvligt på när det i födelseannonserna till exempel står:
Karin och Gustavs lilla syster. Karins och Gustavs ska det ju vara.
Likadant på löpsedlar och i rubriker - och journalister borde ju veta att det inte heter Lena och Eriks nya lyxvåning. Ja, Erik heter han ju inte Lena Philipssons nya man, men jag minns inte vad och det spelar ingen roll, det är genitiv-s:et jag är ute efter. Lyxvåningen är ju lika mycket hennes. Eller hur? För att använda ett modeuttryck.
Eller hur?
Absolut!
Nu håller oraklet verkligen på att spåra ur. Eller hur? Absolut!
Lovar att skärpa sig.
Efter den 19 juni kommer inte en enda svensk brud att skrida till altaret i en axelbandslös brudklänning med djupt dekolltage. Stackars den som gifter sig den 20 i något sådant. FULLSTÄNDIGT OMÖJLIGT UTE tro mig. Sedesam, långärmad, och stilfull blir brudklädseln. Precis som Victorias. Absolut! Något modeorakel är jag inte och kan naturligtvus ha fel - men troligtvis inte.
Nästa sommar blir grått modefärg. Det är inte eget siande, oraklet i Täby har hört det av en kunnig boutiqueflicka. Anledningen till denna information är att jag redan denna säsong rusat runt efter ett par grå byxor. Gärna i linne eller linne/bomull. Så egentligen skulle jag kunna smickra mig med att vara lite före i modesvängen. Eller hur? Hur som helst, grått finns inte i år, men nästa. DÅ BLIR DET STORT, om man får tro boutiqueflickan och hon såg ut att ha koll. Mycket bättre koll än oraklet.
Lite märkligt, tycker jag, grått är ju en klassisk basfärg. Men nu skiner solen och värmen är på väg så då tar jag vita byxor istället till min fräscha grå/vit-randiga blus - köpt i Dubai i februari.
På tisdag morgon drar vi söderöver maken och jag. Till Skåne.
Hemma igen den 24 maj, och då kan man bada - i alla fall snabbdoppa sig.
Kvalificerat siande: +15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar