torsdag 27 maj 2010

Makalöst patetiskt dravel.

Har du läst Sturegallerians annons inför Mors dag i Svenskan?
Gör det, så kanske du liksom jag ilsknar till ordentligt. Eller....?
Vilken kvalificerad smörja! Här följer några exempel:
"Hon bar runt på dig i magen i nio månader, ammade dig och tröstade dig på natten när du skrek. Höll i dina händer när du tog dina första stapplande steg. Följde dig till dagis, packade matsäcken och baddade ditt knä när du ramlat. Tjatade att du skulle vara försiktig. Gungade gungan i regnet i lekparken.........Var med vi uppropet den första skoldagen. Bakade tårtor till ditt födelsedagskalas. Hjälpte dig med läxorna......Grät en tår när du gick ut nian och gjorde dig generad på skolgården sista dagen i gymnasiet. Ringde för ofta när du flyttat in i din första lägenhet.......Kom på söndagsmiddag och vill hjälpa till med disken. Log förvirrat ???????? (frågetecknen är mina och hör inte till texten) när du berättade om ditt yrkesval. Vattnade växterna när du var borta.......
Dags att ge tillbaka?
Ps. På sturegallerian.se hittar du tips på vad mammor blir glada att få."

VADÅ? DAGS ATT GE TILLBAKA!
Allt det där - kanske inte precis allt: inte växterna och lite annat som jag utelämnat (men det är väl inte så slitigt att göra det heller) - är väl sådant man SKA göra som mamma. Det är väl sådant som vi mammor åtagit oss at göra genom att föda barn - vi ska sköta om dom, glädjas åt deras framsteg, uppmuntra deras intressen, hjälpa dem i livet, ängslas...... allt vad du vill. Men inte ska vi väl ha NÅGOT TILLBAKA för det. Våra barn har ju redan och fortsätter att berika våra liv bara genom att finnas till.
Och inte ska väl Sturegallerian eller någon annan ha en massa pengar för att jag skött om mina barn - för det är ju det som denna riktigt äckligt känslosamma annonstext går ut på.
Ibland skäms jag för att jag under mina yrkesår jobbat med reklam.
Ge mig ALDRIG en present för något som verkligen varit min uppgift. Aldrig på MORS DAG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar