måndag 31 maj 2010

Motsägelsefull.

Motsägelsefull - visst är man det, till och med Eternellen, det måste jag erkänna. Ganska ofta till och med. Jag tar ett aktuellt exempel. När kungen gifte sig med Silvia Sommerlath tyckte jag att det var helt naturligt att hon blev drottning. Funderade inte över huvud taget på saken. Men nu tycker jag att det är lite löjligt att Daniel Westling blir prins i och med giftermålet med kronprinsessan Victoria. Och inte nog med det, hertig av Västergötland också och upphöjd till HKH.
Varför tycker jag så?
Jag gillar ju Daniel. Han verkar vara en bra person som står med fötterna på jorden, snygg och representativ dessutom och uppenbart jättekär i sin prinsessa. Det är väldigt roligt att de får varandra.
Men ändå! Prins, hertig, HKH! Så där plötsligt!
Och vore jag Daniels mamma skulle jag nog tycka att det är lite konstigt att ha en son som är prins från och med den 19 juni. Märkligare än att ha en kronprinsessa till sonhustru.
Men vem vet, kanske jag ändrar mig. Kanske jag så småningom tycker att det är den naturligaste sak i världen. Gamla sagor slutar ju med att pojken fick prinsessan och halva kungariket. Och det var inte minsta konstigt med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar