måndag 5 april 2010

Yrsnö Annandag påsk! April, april!

Riktigt aprilväder. Tätt, tätt snöar det sedan 08.00 då jag klev ut genom porten med mina stavar och iförd träningskläder. Vände och hämtade tunna kinesiska anoraken. Inget kan hindra en käck idrottstyp, så ut igen! Kom hem genomblöt efter en timmes rask promenad. Skönt var det trots att anoraken inte är speciellt skyddande. Optimistisk som jag är så hade jag hängt in min älskade orangea regntåliga och täckfodrade jacka så sent som igår. Duktiga Eternellen! Jag är nöjd med mig när jag trotsar väder och vind. Vi eterneller är ett segt släkte, som inte bangar ur i första taget. Jo ibland - om sanningen ska fram. Varm dusch och nyttig frukost ökade välmåendet. Och lite korord i favorithörnan.
I övrigt har påskvädret varit alldeles strålande. Snön hade gått bort sånär som på de höga och sandbemängda drivorna som är hopsamlade här och där. Hade till och med varit ute i lågskor. Drömskönt efter lång vinter i bastanta kängor.
Härliga sillar, lagade av J och J, på påsksfton följda av C:s finfin najadlax och grönsaker i senapssås. På påskdagen min mycket generöst vitlöks- och rosmarinspäckade lammstek - som alltid blir god, och särskilt när lammet kommer från Haga - och A:s ljuvliga chokladdessert, som är en klar kaloribomb. Men annars var det ju bara nyttigheter.
Läsbra: Drottningoffret av Hanne-Vibeke Holst. Välskrivet och oerhört spännande - politiskt maktspel, kvinnor som tar plats, smygande sjukdom, en verklighet med terroristhandlingar, demonstrationer, utlänningshat och obehagliga samhällsgrupperingar. Och lite kärlek.

Minsann, det snöar fortfarande.
Tillbaka till Hanne-Vibeke med gott samvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar