torsdag 21 november 2013

Jag - en äppelrasist.

Visst är det läskigt, men jag erkänner; sju av årets månader vägrar jag att ta ett äpple över min tröskel som inte är svenskodlat. Svenskt ska det vara när det gäller äpplen. Nyplockade helst, eller noga vinterförvarade mellan tidningspapper i trälårar på svalt ställe..
Allra helst ett Cox orange såhär i november och december.
Eller ett Åkerö. Mmmmmmm så gott.
Gravensteiner gärna tidigare på hösten eller ett Signe Tillisch. Och Oranier förstås.
INGET får vara riktigt moget. Jag vill ha dem sötsyrliga och knapriga. Det kan gärna stänka lite saft när man biter. Stackars alla andra länder som inte har svenska äpplen. Men de vet kanske inte om sin olycka och är nöjda med sina sorter.
När jag var barn fanns ett sommaräpple som hette Hampus, men sådana har jag inte sett sedan dess.
Har du? Ja just du som är lika ung som jag.
Inte ser man vinteräpplet Ribstone heller - jag tror att det heter så - som var pappas favorit. Vi hade ett stort träd i trädgården.
Aroma och Lobo, äppelproducenternas älsklingar är ok, men inte riktigt lika goda. Och de är inte krispiga många dagar. Det gäller att få dem så gott som precis plockade. För några år sedan på äppelmarknaden i Kivik köpte jag en underbar sort som heter Rubinola. En enda gång har jag sett Rubinola i en av Täbys ICA-butiker. Ett väldigt vackert äpple, gulrött och glansigt, påminner i formen om Åkerö - men olikt ändå. Supergott. Men det är kanske inte lika odlarvänligt som Aroma och Lobo. Eller lika hållbart.
Släng er i väggen Golden Delicious, Red Delcious, Granny Smith och allt vad ni heter. Är jag sugen på äpplen april-augusti, ja då får ni duga. Lite vatten med svag äppelsmak. Vad jag inte begriper är att väldigt många "alla andra" väljer dessa sorter när de svenska äpplena är som allra bäst. I rättvisans namn ska jag erkänna att Jona Gold kan vara gott och ett Granny Smith - men aldrig de som har "efternamnet Delicious. Har jag fel? Det är inte möjligt.
I morgon åker vi på julmarknad, Maken och jag. Och då kommer vi hem med lutfisk och rökt fläsk. Och snöbollsljus.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar