söndag 1 december 2013

Min sjuttiosjätte första advent.

Sjuttiosjätte - vilket ord att stava till,
men rätt blev det.
Ser roligare ut än 76, tycker jag.
Längre.
76 är långt. Sjuttiosex är längre
På något sätt.
Fast lika långt.
Hur många advent kommer jag ihåg?
Ingen speciell advent - bara Hosianna.
Hosianna i söndagsskolan.
(Jag vet att jag funderade på vad det var för märkvärdigt med den där Anna som alla sjöng om.)
Hosianna under konfirmationsperioden.
(Då begrep jag att det inte handlade om någon Anna.)
Hosianna vid några enstaka adventhögmässor jag besökt -
näst julottan kyrkoårets mest mest välbesökta mässa.
Beror det på Hosianna att det är så många som dras till kyrkan just den dagen?
Härlig musik jublande sång! Vackert.
Ja, det tycker man väl utan att vara speciellt religiös.
Hosianna är härlig, ackompanjerad av mäktiga orgeltoner.
Känner att jag borde ha gått idag.

Hosianna Davids soon,
väälsignad varee han
väälsignad Davids soon
soom kommer i Herrens naamn
Hosiaaaana ii hööööjden
hosiaaaana, hosiaana
Välsignad  Davids soon,
väälsiignad varee han,
soom kommer i Herrens naamn.

Visst är det pampigt. Visst blir man berörd. Visst känner man sig fylld av något - jag vet inte vad.

Stundar gör min sjuttionsjätte jul också. Och idag har jag köpt några klappar.
Vad? Självklart ingenting jag talar om, det är ju för sjutton hemligheter.Men önskade prylar är det.
Och första glöggen drack vi igår. Mycket god. Med rom i.
Nej nu ljuger jag vi prövade ju Treans hemgjorda ettårslagrade i veckan och den var också väldigt bra.
Sjuttiosjätte advent. Sjuttiosjätte jul. Det är förunderligt. Och jag är glad och tacksam för att få hänga med.




1 kommentar: