söndag 7 oktober 2012

Bloggkramp.

Självklart är man inte tvingad att skriva var och varannan dag.
Självklart har man heller inget direkt att skriva om så ofta.
Eller det vill sig inte helt enkelt.
I mitt fall kan det också bero på att hjärnan är totalt blank. Eller att jag saknar förmåga att sovra bland sånt jag upplevt, sånt jag läst om, sånt jag hört berättas, sånt jag tagit intryck av av en eller annan orsak - man kan ju bli glad, intresserad, upprörd, ledsen, riktigt arg etc. Och det har varit mycket sånt på sistone:
Resan till Skåne hör till det glada, positiva även om den även innebar viss sorg och eftertänksamhet och en påminnelse om att inte ta hälsa och ett aktivt liv med rikt innehåll som en självklarhet. Skåne är fantastiskt med sina bböljande slätter, sitt ljuvliga - ibland dramatiska - kustläge. Vägen från Falsterbo mot Österlen och vidare är bland det vackraste man kan se. Tycker jag. Kivik i äppeltider t ex. Har du smakat äpplet Rubiola till exempel, eller päronet Klara Fries? Gör det så får du två smakupplevelser. Skåne är ett måste varje år. Och vi har lyckan att ha vänner som vi kan besöka och som tar oss runt både på nya upptäktsfärder och kära återseenden och dessutom erbjuder sovplats och kulinariska upplevelser och inte minst trevligt umgänge och goda samtal. Årliga turen till Köpenhamn är alltid lika intressant och kul och utsikten från bron lika magnifik, synd bara att räcket är lite för högt, vyerna blir delade ett räcke mitt i det vackra. Det borde dom som byggde ha tänkt på.
Till det trista hör IKEA som retuscherat bort kvinnor i Saudiarabiska katalogen.
Nya påminnelser om dåliga äldreboenden och omsorg. En insändare i DN "Omänsklig äldrevård på löpande band" som beskrev vad en personal enligt schema ska utföra på 10 minuter: laga och servera middag, hjälpa till att komma igång eller mata, ge medicin, diska, städa lite; moppa golv, torka av i kök och badrum...., hjälpa till vid toalettbesök. Lätt som en plätt, eller hur? Mellan 13.03 - 13.13! Det är bara att hoppas på att detta är ett extremexempel. Men kvinnan som skrev verkar trovärdig, hon har själv för några år sedan arbetet inom äldrevården och har sett hur den försämrats i varje fall på hennes ort. Ibland undrar jag om det inte vore bättre att få dö levande. Inte särskilt kul förstås, men definitivt värdigare.
Obamas mindre lyckade insats i valdebatten mot Romney. Eller låg han lågt för att invagga Romney i någon slags säkerhet? Han kanske både briljerar och mosar nästa gång, Obama alltså.



  
 

3 kommentarer:

  1. Det måste ha varit en trevlig resa till Skåne och se det vackra landskapet, träffa vänner o besöka Kivik. När det gäller vänner så var mitt besök i Västerås mycket trevligt, men också sorgligt. Min väninnas man har ju blivit mersjuk på ett år. I alla fall satte M och jag ljung på graven. Hälsa broder J!
    hälsn och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra - då har vi haft trevligt var och en påsitt håll. Ska vi ses någon dag och hitta på något. Jan o jag tänkte åka till Millesgården och titta på Astris och Everts konst någon dag, om du vill följa med. Så kan vi äta middag hemma hos oss efteråt.
      Bra att ni ljungat på kyrkogården. Ljung är bra och väldigt fint till stenen. Jan hälsar och tackar.
      Kram och hälsningar Ulrika

      Radera