tisdag 9 oktober 2012

Jag tänker.

Har du tänkt på det? Det är många som som inte tycker, tror, anar och funderar numera. De tänker. Tänker är ordet; Jag tänker att..... Om ord har jag skrivit förut, om ord som plötsligt kommer i flitigt bruk, som nästan missbrukas eller nöts ner och förflackas. Just "tänker" kan väl knappast förflackas. Men nötas och förlora lite av sin betydelse. "Jag tänker" låter kanske mer aktivt än "jag tror", "jag anar", "jag tycker".... Är det så att tänket är tyngre och kompetentare än det tyckta, anade eller trodda?
Jag tänker att jag måste säga vad jag tycker annars händer ingenting.
Jag tänker att  han egentligen inte har så torrt på fötterna som det verkar.
Jag tänker att hon vet mer om saken än hon vill låtsas om.
Jag tänker att Pelle är ett avsevärt starkare kort i sammanhanget än Gustav.    
Jag tänker att hennes första roman är väldigt mycket bättre och mer välskriven än den nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar