söndag 14 oktober 2012

Arbetsförmedlingen irriterar mig till vanvett!

Jag kan knappt tänka på något annat och på Ettan som sedan den 5 oktober hamnat i en härdsmälta p g a uppdragsbrist hos hennes f d arbetsgivare.
Hon står inför en ny karriär: som arbetssökande arbetslös - tvingad att göra det arbetsförmedlingen tycker att hon ska göra - t ex söka jobb som Af föreslår även om det inte på minsta sätt är i linje med hennes kompetens och erfarenheter.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Upprörd med besked vet jag i alla fall att jag är. Om inte Ettan vore vuxen sedan länge - född 1964 - skulle jag rasa in på Af och fråga vad som pågår och kräva svar på hur man tänker. Om man nu gör det över huvud taget.
Ettan är inte ensam! Det var hennes f d kollega som uppmanades att söka utbildningsjobb inom VVS,  en helt annan bransch än den både hon och Ettan kan; telefoni med inriktning på företagsväxlar. (Se mitt förra inlägg). De har haft kurser för telefonister i bl a programmering av nya moderna företagsväxlar och utbildat de s k användarna om effektiv användning och utnyttjande av nya faciliteter.  
Ettan fick tre förslag på jobb för några dagar sedan, som Arbetsförmedlingen bedömer som lämpliga för henne att söka.
Inget har minsta anknytning till telfoni.
Ett som utbildare i juridik och företagsekonomi. I det andra söker man en  coach i en utbildningsplattform som kallas Ping pong - i Ettans fall inriktad på läkare - och som hon inte har en aning om vad det är. Det tredje handlar om ett HR-jobb som kräver många års erfarenhet av just HR i många olika former. När det gäller personliga egenskaper finns det mycket i samtliga kravspecifikationer som stämmer in på Ettan - nyfiken, uthållig, positiv till förändringar, social förmåga, stor förmåga att samarbeta och entusiasmera, lojal, generös utstrålning och bla, bla, bla ....men ÄMNET/ÄMNENA kan hon inte. Och att verkligen kunna ämnet är väl ändå den viktigaste förutsättningen om man ska utbilda människor i något.
Givetvis ska Ettan söka samtliga jobb. Det MÅSTE hon. Annars minsann kan Arbetsförmedlingen se till att arbetslöshetskassan sänks eller helt dras in. Ord och inga visor
Är det gruppnamnet Utbildare som är så diffust? Tror tjänstemännen på Af att "utbildare som utbildare - är man utbildare så kan man utbilda i precis vad som in helst" eller.... I så fall kanske de kan föreslå Ettan och hennes f d kolleger ett utbildarjobb för Af:s tjänstemän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar